Határtalanul 2023

Határtalanul

Iskolánk hetedik osztályos diákjai a Bethlen Gábor Alapkezelő Zrt. által kiírt „Határtalanul!”
(azonosítószám:HAT-KP-1-2022/1-001630) program jóvoltából 6 napos erdélyi utazáson vehettek részt 36 tanulóval (köztük 4 Thökölys diák) és 4 kísérő pedagógussal 2023. május 8-13. között.

1. nap:
Nagy izgalommal indultunk el május 8-án reggel Erdélybe. A határt átlépve meglátogattuk a bánffyhunyadi Református templomot. A 13. században épült meg a templom északi hajója, melynek felújításakor gyönyörű freskórészletek kerültek elő. Az ásatások során felbukkantak Árpád-kori templommaradványok is. Mennyezetét gyönyörű festett kazetták díszítik, melyek három korszak emlékét őrzik. Szószékének is érdekes története van.  Két címert láthatunk rajta, a Rhédey és a Wesselényi családét. Ez azért különös, mert egyik családnak sincs kötődése Bánffyhunyadhoz. Itt található még a szentélyfalon egy koszorú, melyet Kossuth Lajos halálakor a gyülekezet készíttetett az ő tiszteletére. A templom megtekintése után Korond felé tartottunk, ahol a Forrás Panzióban vártak minket bőséges meleg vacsorával.

2. nap:
A reggeli elfogyasztása után az elárasztott Bözödújfalu felé indultunk. A falut 1985-ben kezdték kitelepíteni, 1994-re teljesen víz alá került. Emlékét őrzi a Siratófal, és a köré emelt kopjafafalu. Innen Kőrispatakra mentünk, ahol betekintést nyerhettünk a szalmakalap készítésébe. Folytatva utunkat, Fehéregyházára mentünk a Petőfi Emlékmúzeumba, mely alatt hármas tömegsírban nyugszanak fiatal katonáink. A múzeum 3 termében a korszakot bemutató és a költő életével kapcsolatos tárgyakat, dokumentumokat, valamint a fehéregyházi csata makettjét tekintettük meg. Az emlékparkban a költő életnagyságú szobra, valamint Bem tábornok szobra is látható.

3. nap
Szerdán Gyimesbükkre látogattunk, ahol az ezeréves határt, az itt álló őrházat és az alatta lévő bunkert is megnézhettük. Innen Csíksomlyóra mentünk a Kegytemplomba, ahol megcsodálhattuk a Szűz Máriát a kis Jézussal ábrázoló kegyszobrot. Utunkat folytattuk tovább a Csíki chips gyárba. Napunkat Korondon zártuk egy kellemes folklór esttel.

4. nap
Csütörtökön élménydús kirándulásban volt részünk. Elsőként a Békás-szoros csodaszép sziklái között sétálhattunk. A Békás-patak és mellékvizei mesés szurdokokat vájtak a mészkőbe. Túránk a Gyilkos-tónál folytatódott, mely 1837-ben keletkezett. A nagy esőzések miatt a hegyről lecsúszó törmelék elzárta a patakok folyását. A tónál alkalmunk adódott egy kis vásározásra. Utunk a Pongrácz-tetőn keresztül haladt tovább, ahol lehetőségünk nyílt megcsodálni a fenséges kilátást. Ezután Szovátára mentünk, ahol a Medve-tavat sétálunk körbe, mely 1875-ben keletkezett, alakja egy kiterített medvebőrre hasonlít. Sós vize 2 méter mélységig 35°C-ra is felmelegszik, ezáltal közkedvelt fürdőhely.

5. nap
Utolsó előtti napunkon a Korondi-fennsík tanyavilágával ismerkedhettünk. Felszekereztünk Zita néni tanyájára, ahol finom szörpöket és lekvárokat kóstoltunk, majd a Tajga tanösvényt jártuk végig. Ebédre finom sajttal és pityókás vert kenyérrel kedveskedtek vendéglátóink. Ebéd után ismét útra keltünk és ellátogattunk partner iskolánk, a korondi Pálpataki Általános Iskolába. Itt Gáll Erzsébet Emőke igazgatóhelyettes és osztálya tartott ismertetőt iskolájuk életéről. Az iskolából Tamási Áron sírját látogattuk meg, ahol koszorút helyeztünk el. Innen egy parajdi sófeldolgozót látogattunk meg. Napunkat egy kis korondi vásározással zártuk.

6. nap
 A Bőséges reggelit követően, csomagjainkat bepakolva elindultunk hazafelé sok-sok élménnyel gazdagodva.